12/22/11

Holland Karácsony

Kerststol, forrás: www.depers.nl

Többen kérdeztétek - de leginkább Zizi kíváncsiskodott - hogy vajon hogyan ünneplik a hollandok a Karácsonyt, hasonlóak-e az ünnep körüli tradíciók? Hát lássuk csak... A hollandok is szeretik a  Karácsonyt mint olyat, de nekem úgy tűnik-és ezt több holland ismerősöm is megerősítette már, hogy Sinterklaas, azaz a holland Mikulásféleség nagyobb majré. No és mit is csinál Sinterklaas? Nagyjából ugyan azt, mint a magyar Mikulás, viszont vannak neki segédjei, a Zwarte Pete-ek, aki kis fekete képű, göndör hajú, színes öltözékbe felöltözött figurák. Nahát ezektől minden holland gyerek megőrül (megszámlálhatatlan Zwarte Pete-nek öltözött mini manóval találkoztam már az utcán). Jaj és hát a lényeg. Sinterklass nem szánon érkezik kéremszépen, hanem természetesen hajón (jó holland szokás módjára) állítólagosan Spanyolországból, novemberben.

Na, visszatérvén a Karácsonyra... Karácsonyi vásárt mint olyat (forralt borral, árusokkal és sült gesztenyével) nem sokat láttam még, jobbik felem szerint nem jellemző. No és nem ülnek 24-én szentestét mint mi, a Karácsony számukra a december 25-ét jelenti, ami persze nekem plusz egy nap izgatott várakozásomba kerül. A Karácsonyi menü sem annyira jellemző, a nagykönyv szerint liba, meg pulyka a menő, de elmondanám, hogy a nagy többség a szupermarketekben található karácsonyi tálat veszi, ami tele van racqlett vagy grill sütőre szánt előre elkészített, bepácolt húsokkal, zöldségekkel. Nem úgy van az kérem, hogy anya nekiáll a töltött káposztának, apa meg a halászlének. Hollandiában ilyenekre igazából nincs idő. Külön megnéztem ebből a célból az Allerhande karácsonyi számát, a töltött csirke volt a legbonyolultabb dolog, nem viccelek.

Na de, hogy írjak valami nagyon jó dolgot is... Említettem már sokszor, hogy a hollandok mesterei a sütemény készítésnek. Annyira édesszájúak, hogy a szupermarketekben a 2 soros édesség pult mellé még a saját pékségben kisütött 1-2 szeletes torta csomagot is lehet akár venni. (Én ezeket a helyeket igyekszem elkerülni, hatalmas a kísértés!) Na szóval van egy karácsonyi sütijük, igazából olyan kalács ízű, az a neve hogy Kerststol. Van benne mazsola, néha akár még más szárított gyömölcs is  és a lényeg... a  közepében  mandulás töltelék van. Mennyei! Aki Hollandiában jár  az ünnepek környékén, feltétlenül tegyen egy próbát. Addiktív!!!

PS. a képen látható kerststol-ban nincsen éppen mandula töltelék, de abban, amit a szüleimnek vettem bizony van. Ha felvágtuk, lefényképezem nektek. :)


2 comments:

That looks so delicious and homey. :-) I would love a thick slice with a strong cup of tea or coffee. :-)

Thank you Krista! when do you come to the Netherlands? I can save a slice for you!

Post a Comment